Pengenalan Dan Ciri-ciri Kanak-kanak Pendidikan Khas
Wajah - wajah Istimewa Anak Didik Kita
Wajah - wajah Istimewa Anak Didik Kita
Siapakah Mereka??
JENIS DAN KATEGORI KETIDAKUPAYAAN PEMBELAJARAN
Tiga istilah yg digunakan :
IMPAIRMENT
• Loss or abnormality of
psychological, physiological or anatomical structure or functions
• Kehilangan @
ketidaksempurnaan sifat struktur @
fungsi2 psikologi, fisiologi @ anatomi.
DISABILITY
• Any restriction or lack of
ability (resulting from impairment) to perform an activity in the manner or
within the range considered normal for a human being
• Sebarang sekatan/halangan @
ketidakupayaan (disebabkan ketidaksempurnaan) utk melaksanakan aktiviti yg
dianggap normal bagi seorang insan
HANDICAP
• Disadvantage for an
individual resulting from impairment or disability, that limits or prevents
fullfillment of a role that is normal for that individual
• Kekurangan pd individu
disebabkan ketidaksempurnaan @ ketidakupayaan yg mengekang @ menghalangnya dpd
memenuhi peranannya sebagaimana individu normal
TERENCAT AKAL
3 peringkat berdasar ujian IQ
1) Ringan - skor IQ 50-75
2) Sederhana - skor IQ 30 – 50
3) Teruk - skor IQ 30 ke bawah
AKAL RINGAN
Disebabkan oleh perkembangan mental yang lambat tetapi mempunyai potensi
untuk berkembang dalam bidang akademik, sosial dan vokasional
Agak tertinggal sedikit dari umur hayat mereka, cth: berumur 9 tahun,
tetapi apabila murid sudah boleh menerima pembelajaran seperti biasa(dgn
pemantauan guru) murid boleh ditempatkan di kelas arus perdana (Inklusif) mengikut
keupayaan murid belajar. Mungkin murid ini berada di kelas tahun 1 atau tahun
2.
Murid ini berpontensi untuk berdikari dengan pendidikan dan latihan yang
sesuai.
AKAL SEDERHANA
Dapat mencapai tahap tanggungjawab sosial, menguasai asas akademik dan
menguasai kemahiran vokasional, juga boleh:
• Mengurus diri sendiri
• Melindungi diri sendiri dari
bahaya.
• Berkongsi barang dan boleh
bersosial.
• Menghormati hak orang lain
• Belajar membaca, mengenal
simbol dan mengira
Kemampuan belajar agak lambat. ( dapat menerima lebih kurang 6 bulan
daripada 12 bulan tempoh pembelajaran yang diberi) Memerlukan pengulangan yang
berkali-kali apabila mempelajari sesuatu konsep baru, tempoh memori terlalu
singkat.
TERENCAT AKAL TERUK
DAN SANGAT TERUK.
• Turut mengalami kecacatan
lain, seperti kecacatan fizikal, tiada keupayaan bertutur
• Memerlukan persekitaran dan
program yang khusus utk membantu perkembangan potensi mereka.
• Perkembangan kognitif yang
terhad dan lambat berkembang
• Tiada tumpuan
• Perawakan ada yang seperti
normal dan ada yang terdapat kecacatan pada paras rupa.
• Setiap tugasan yang diberi
perlu di pecahkan kepada arahan-arahan yang ringkas dan mudah.
• Ada diantara perlu dipandu
dan digerakkan pergerakan mereka.
• Pujian amat penting, untuk
meningkatkan harga diri mereka serta untuk mengukuhkan setiap tugasan mereka.
PUNCA TERENCAT AKAL
PUNCA TERENCAT AKAL
• Jangkitan semasa hamil
• Kerosakan dalam metabolisme
• Penyakit /jangkitan pada
otak atau kromosom yang abnormal
• Gangguan dalam aspek
psikiatri
• Pengaruh persekitaran.
Laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)
30% daripada kanak-kanak terencat akal
disebabkan oleh ketidak normalan genetik seperti sindrom down, 25% disebabkan
palsi serebrum, 30% disebabkan oleh menigitis dan masalah pranatal manakala 15%
tidak dapat ditentukan puncanya.
AUTISME
Definisi
• Berasal dari bahasa Yunani
bermaksud ‘autos’ atau diri atau ketidakupayaan seseorang kanak-kanak memahami
perkara-perkara disekelilingnya selain dari dirinya sendiri. Autisme mengganggu bahagian-bahagian didalam otak yang menguasai kefahaman,
emosi, komunikasi secara langsung atau tidak langsung dan keupayaan untuk
bergaul.
• BILANGAN/NISBAH
Bilangan yang menghidapi autisme tulin adalah 4 hingga 5 dalam 10,000 orang manakala 10 hingga 15 dalam 10,000 orang yang mempunyai ciri-ciri tertentu autisme.
Boleh dianggarkan bilangan penduduk dengan autisme tulin adalah 10,000 dan lebih kurang 20,000 orang yang lain mempunyai ciri-ciri tertentu autisme di Malaysia.
Bilangan lelaki melebihi bilangan perempuan dengan nisbah 4:1 dan selalunya seorang sahaja kanak-kanak autisme di dalam sesebuah keluarga dan kerap berlaku pada anak yang sulung.
Bilangan yang menghidapi autisme tulin adalah 4 hingga 5 dalam 10,000 orang manakala 10 hingga 15 dalam 10,000 orang yang mempunyai ciri-ciri tertentu autisme.
Boleh dianggarkan bilangan penduduk dengan autisme tulin adalah 10,000 dan lebih kurang 20,000 orang yang lain mempunyai ciri-ciri tertentu autisme di Malaysia.
Bilangan lelaki melebihi bilangan perempuan dengan nisbah 4:1 dan selalunya seorang sahaja kanak-kanak autisme di dalam sesebuah keluarga dan kerap berlaku pada anak yang sulung.
PUNCA ATAU SEBAB:
• Kekurangan oksigen semasa proses kelahiran
• Proses kelahiran secara paksaan ( vacuum extraction)
• Gangguan neuro transmitter dlm sistem saraf
• Infeksi neurological
• Kegangguan bahan kimia di dalam otak yang menyekat perkembangan
• Genetik
ANGGARAN: Dianggarkan 1/3 dari kanak-kanak ini boleh dilatih untuk berdikari tetapi sejumlah
besar mungkin memerlukan pengawasan sepanjang hidupnya
PETANDA-PETANDA/CIRI-CIRI
1.KomunikasiANGGARAN: Dianggarkan 1/3 dari kanak-kanak ini boleh dilatih untuk berdikari tetapi sejumlah
besar mungkin memerlukan pengawasan sepanjang hidupnya
PETANDA-PETANDA/CIRI-CIRI
• Perkembangan bahasa lambat atau tiada langsung.
• Seperti pekak tetapi tidak,
seperti buta tetapi tidak, seperti bisu tetapi tidak.
• Jarang menggunakan bahasa,
lebih kepada bunyi.
• Sukar untuk diajak bercakap
• Suka mengulang percakapan
orang lain (echolalia)
• Tidak menjawap apa yang
ditanya tetapi bercakap tentang hal lain.
2. Interaksi sosial:
2. Interaksi sosial:
• Suka bersendirian
• Suka mengelak untuk
bertentang mata dengan orang lain (tiada kontak mata)
• Tidak suka berkawan, tidak
suka disentuh (sensitif)
• Susah mempercayai orang
lain, selain ahli keluarga atau orang yang telah dikenali.
3. Tingkah laku
3. Tingkah laku
• Sama ada hiperaktif atau hipoaktif
• Melakukan pergerakan yang
berulang-ulang sepanjang hari tanpa jemu.
• Sukakan pada sesuatu yang
berpusing atau yang berbentuk bulat dan bertali.
• Tidak suka pada perubahan.
4. Emosi
4. Emosi
• Sering marah, ketawa dan
menanggis tanpa sebab.
• Mengamuk tanpa terkawal jika
keinginan tidak dituruti.
• Suka merosakkan barang atau
mencederakan diri orang lain atau diri sendiri jika mengamuk
• Tiada simpati dan tidak
memahami perasaan orang lain.
Ciri-ciri lain
Ciri-ciri lain
• Mempunyai ingatan yang
panjang
• Minat kepada angka
berbanding huruf
• Kreatif - boleh melukis
dengan baik (minat)
- boleh mengingati senikata
lagu dengan baik.
Kesimpulannya kanak-kanak autisme susah hendak
berkomunikasi secara bertutur. Mereka lebih suka menunjuk dengan tangan hasratnya
itu. Sungguhpun demikian mereka menunjukkan keistimewaan didalam beberapa
perkara seperti:-
• Matematik atau kira-kira
• ‘jigsaw puzzles’
• Menyanyi dan mengingati
senikata muzik dan berkeseronokan mendengar semula jenis muzik.
• Membaca dan menulis.
• Boleh mengingati senarai
nombor telefon, haribulan ,nama, sajak dan sebaagainya.
• Mempunyai kemahiran mekanikal
yang luarbiasa.
• Bijak menggunakan komputer.
• Bijak menggunakan komputer.
• Lukisan yang cantik
• PALSI SEREBRAL (CEREBRAL PALSY)
• Serebrum merujuk kepada otak, palsi pula bermaksud
gangguan terhadap pergerakan ataupun postur, berkaitan dengan ketidakupayaan
fungsi kawalan motor, terutamanya kawalan otot dan koordinasi.
Kebiasaan kecacatan ini berlaku akibat sebelum, semasa atau selepas kelahiran. Disebabkan :
Kebiasaan kecacatan ini berlaku akibat sebelum, semasa atau selepas kelahiran. Disebabkan :
• Otak yang tidak berkembang
dengan baik – kekurangan oksigen
• Perdarahan dalam otak atau
jangkitan dalam otak walaupun dilahirkan normal
DISLEKSIA
Definisi
DISLEKSIA
Definisi
Perkataan disleksia(dyslexia) adalah gabungan dua perkataan Greek iaitu “dys” bermaksud kesukaran dan “lexia” bermaksud perkataan. Jika diterjemahkan secara terus bermaksud kesukaran dengan perkataan bertulis. Perkataan disleksia telah diperkenalkan oleh Professor Berlin seorang pakar perubatan dan opthamologist pada tahun 1887.
Mengikut British Psychological Society, “Disleksia” merujuk kepada tahap kesukaran yang amat ketara dari segi kelancaran membaca perkataan atau mengeja.
Terdapat juga pakar pendidikan seperti Payne dan Turner (1999) yang lebih cenderung menggunakan istilah “Specific Learning Difficulties” ( Masalah belajar spesifik) bagi murid yang menghadapi masalah belajar Disleksia.
• Di Britain masalah belajar
spesifik di takrifkan sebagai kanak-kanak yang menghadapi kesukaran dalam
membaca, menulis, mengeja atau mengendalikan nombor yang tidak selaras dengan
tahap pencapaiannya secara umum.
• Mereka mungkin telah
menguasai sesuatu kemahiran dalam subjek-subjek tertentu dengan cepat dan
menunjukkan aras yang tinggi secara lisan, tetapi masih lagi menghadapi
kesukaran untuk menguasai kemahiran literasi dan numerasi. Kanak-kanak ini
boleh menjadi seorang yang teramat kecewa dan mungkin menghadapi masalah emosi
dan tingkahlaku.
• Kanak-kanak disleksia
cenderung ke arah:
AM
• Suka berkhayal dalam kelas
• Suka bercerita mengenai alam semesta kepada guru-guru dan rakan (planet,
kenderaan, di masa akan datang)
• Suka matapelajaran sains
• Sukar memberi penumpuan yang lama
Bacaan
• Bacaan yang lemah
• Tidak tahu intonasi yang betul
• Sebutan yang tidak betul
• Bacaan dengan tiada perasaan
• Lemah dalam kefahaman
• Tertinggal perkataan bila membaca atau menambahkan perkataan
• Gagal untuk mengenali perkataan biasa
• Gagal memahami apa yang dibaca
Tulisan
• Suka berkhayal dalam kelas
• Suka bercerita mengenai alam semesta kepada guru-guru dan rakan (planet,
kenderaan, di masa akan datang)
• Suka matapelajaran sains
• Sukar memberi penumpuan yang lama
Bacaan
• Bacaan yang lemah
• Tidak tahu intonasi yang betul
• Sebutan yang tidak betul
• Bacaan dengan tiada perasaan
• Lemah dalam kefahaman
• Tertinggal perkataan bila membaca atau menambahkan perkataan
• Gagal untuk mengenali perkataan biasa
• Gagal memahami apa yang dibaca
Tulisan
• Lambat menyalin
• Penat bila menulis banyak. Kesilapan ejaan yang banyak dalam rencana
•
Kerja tulis lemah banding dengan lisannya
•
Tulisan kotor-potong sana sini
•
Keliru dengan huruf seakan-akan b/d, p/g,
p/q/g
•
Mengeja perkataan dengan pelbagai cara
•
Tulisan tidak mengikut garisan
•
Tidak ada tanda bacaan / Huruf besar/kecil
permulaan ayat / Nama Am / Nama Khas
•
Pegang pensil yang tidak betul
Nombor
• • Keliru dengan nombor
• Keliru dengan symbol + atau x
• Susah dalam mengingati perkara perkara yang berturutan seperti hari, bulan tahun, abc
dan sebagainya
• Sifir yang lemah ( Cara tersendiri)
Masa
• Susah dalam memberitahu masa
• Tidak pandai mengawal masa
• Organisasi dan pengurusan diri yang lemah
• Susah untuk mengingati tarikh lahir dan tarikh-tarikh yang penting
• Konsep yang amat lemah
HYPERAKTIF
• Keliru dengan symbol + atau x
• Susah dalam mengingati perkara perkara yang berturutan seperti hari, bulan tahun, abc
dan sebagainya
• Sifir yang lemah ( Cara tersendiri)
Masa
• Susah dalam memberitahu masa
• Tidak pandai mengawal masa
• Organisasi dan pengurusan diri yang lemah
• Susah untuk mengingati tarikh lahir dan tarikh-tarikh yang penting
• Konsep yang amat lemah
HYPERAKTIF
• Hyperaktif lebih dikenali
sebagai ADHD(Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Berpunca
daripada gangguan mekanisma sistem saraf pusat.
Faktor penyebab
• Faktor genetik
• Infeksi atau kerosakan pada otak
• Masalah di rumah
• Toksin (keracunan)
• Kekurangan zat makanan
• Alahan kepada makanan dan kimia
• Suka menjerit
• Resah
• Sukar untuk tidur
• Tidak suka dibelai
• Menghentakkan-hentakkan kepala atau marah tidak menentu
• Gopoh
• Tidak suka duduk diam
• Tingkahlaku merosak
SINDROM DOWN (SD)
daripada gangguan mekanisma sistem saraf pusat.
Faktor penyebab
• Faktor genetik
• Infeksi atau kerosakan pada otak
• Masalah di rumah
• Toksin (keracunan)
• Kekurangan zat makanan
• Alahan kepada makanan dan kimia
• Suka menjerit
• Resah
• Sukar untuk tidur
• Tidak suka dibelai
• Menghentakkan-hentakkan kepala atau marah tidak menentu
• Gopoh
• Tidak suka duduk diam
• Tingkahlaku merosak
SINDROM DOWN (SD)
Sindrom Down(SD) disebabkan oleh keadaan
kromosom yang abnormal.Ia bukanlah satu
penyakit.Tidak boleh diubati. Dianggarkan SD terjadi pada kadar satu bagi setiap 650
kelahiran.Kemungkinan melahirkan bayi SD lebih tinggi di kalangan wanita berumur 35
tahun ke atas.
Perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak SD adalah lambat berbanding kanak-kanak
biasa.Kanak-kanak SD perlu pendidikan khas seawal mungkin agar dapat membantu
mereka berdikari. SD terbahagi kepada 3 iaitu Trisomi,Translocation dan Mosaic. Tak kira
apa jenis, kanak-kanak SD boleh dikenali melalui wajah mereka yang hampir sama.
Punca- punca Sindrom Down
Dianggarkan terdapat kira-kira 50 tanda klinikal kanak-kanak SD, tetapi jarang sekali
seseorang itu mempunyai semua ciri-ciri tersebut. Antara ciri-ciri yang ketara ialah:
penyakit.Tidak boleh diubati. Dianggarkan SD terjadi pada kadar satu bagi setiap 650
kelahiran.Kemungkinan melahirkan bayi SD lebih tinggi di kalangan wanita berumur 35
tahun ke atas.
Perkembangan mental dan fizikal kanak-kanak SD adalah lambat berbanding kanak-kanak
biasa.Kanak-kanak SD perlu pendidikan khas seawal mungkin agar dapat membantu
mereka berdikari. SD terbahagi kepada 3 iaitu Trisomi,Translocation dan Mosaic. Tak kira
apa jenis, kanak-kanak SD boleh dikenali melalui wajah mereka yang hampir sama.
Punca- punca Sindrom Down
Dianggarkan terdapat kira-kira 50 tanda klinikal kanak-kanak SD, tetapi jarang sekali
seseorang itu mempunyai semua ciri-ciri tersebut. Antara ciri-ciri yang ketara ialah:
• Kepala yang kecil, leher
yang pendek serta Bmata sepet.
• Hidung leper,telinga dan
mulut yang kecil
• Mulut agak terbuka sentiasa
• Lidah tebal
• Tangan yang pendek, tapak
kaki yang lebar dan ibu jari kaki yang pendek.
• Otot yang lemah
• Saiz badan yang lebih kecil
berbanding saiz ahli keluarga.
Selain ciri-ciri fizikal, SD juga mungkin mengalami masalah penglihatan,pendengaran
dan kesukaran bertutur.Ada juga SD yang mengalami obese atau gemuk.
EPILEPSI
Epilepsi (sawan) selalunya menyebabkan pesakit terganggu kesedaran atau menjadi
kaku seketika.Pesakit yang menghidapi epilepsi menyeluruh (grandmal) biasanya
akan mengalami gejala seperti kekejangan otot, kancing gigi dan mata terbeliak, kaki
dan tangan menggigil, mulut berbuih dan tidak sedarkan diri. Epilepsi fokal adalah
serangan yang melibatkan sebahagian anggota sahaja seperti jari pesakit, sudut mulut
dan sebagainya.
Punca
• Punca sebenar berlakunya epilepsi tidak diketahui. Sesetengah pesakit mewarisi
dari kaum keluarga atau keturunan mereka.
• Punca lain mungkin disebabkan oleh kecederaan otak yang berlaku semasa bayi
dalam kandungan akibat jangkitan kuman atau virus.
• Epilepsi juga boleh terjadi sekiranya saraf anak cedera akibat gangguan proses
kelahiran, jaundis yang berlebihan, jangkitan kuman diselaput otak dan
kecederaan kepala yang serius.
Selain ciri-ciri fizikal, SD juga mungkin mengalami masalah penglihatan,pendengaran
dan kesukaran bertutur.Ada juga SD yang mengalami obese atau gemuk.
EPILEPSI
Epilepsi (sawan) selalunya menyebabkan pesakit terganggu kesedaran atau menjadi
kaku seketika.Pesakit yang menghidapi epilepsi menyeluruh (grandmal) biasanya
akan mengalami gejala seperti kekejangan otot, kancing gigi dan mata terbeliak, kaki
dan tangan menggigil, mulut berbuih dan tidak sedarkan diri. Epilepsi fokal adalah
serangan yang melibatkan sebahagian anggota sahaja seperti jari pesakit, sudut mulut
dan sebagainya.
Punca
• Punca sebenar berlakunya epilepsi tidak diketahui. Sesetengah pesakit mewarisi
dari kaum keluarga atau keturunan mereka.
• Punca lain mungkin disebabkan oleh kecederaan otak yang berlaku semasa bayi
dalam kandungan akibat jangkitan kuman atau virus.
• Epilepsi juga boleh terjadi sekiranya saraf anak cedera akibat gangguan proses
kelahiran, jaundis yang berlebihan, jangkitan kuman diselaput otak dan
kecederaan kepala yang serius.
Tindakan Semasa Anak Atau Murid Diserang Sawan
• Letakkan kanak-kanak
tersebut di atas tilam yang lembut.
• Mengiringkan badannya
• Hadapkan kepalanya ke arah bawah agar air di dalam mulutnya dapat dikeluarkan.
• Jangan letakkan sebarang benda dalam mulut dan longgarkan bajunya. Tanggalkan
kasut dan stokin.
kasut dan stokin.
• Beri ruang pengudaraan secukupnya.
• Jika kanak-kanak mengalami sawan lebih dari lima minit, bawa segera ke
hospital atau
kelinik yang berhampiran
kelinik yang berhampiran
Maslah Emosi & Tingkahlaku
• Tidak boleh memberi tumpuan
kepada aktiviti yang sama dalam tempoh yang panjang.
• Pendiam dan pemalu.
• Selalu bercakap banyak,
meninggi diri atau suka menarik perhatian.
• Dengki khianat.
• Cepat marah dan meradang.
• Mencederakan diri sendiri atau
orang lain.
• Berkelakuan ganjil.
• Tidak kenal bahaya.
• Selalu menangis
Masalah Komunikasi
Masalah Komunikasi
• Kecelaruan pertuturan
• Kecelaruan bahasa
• Kecelaruan suara
• Masalah artikulasi
• Masalah kelancaran
Pintar Cerdas
Pintar Cerdas
• Keupayaan umum yang istimewa
• Kebolehan aptitud, bakat dan
kreativiti yang tinggi dan IQ tingi
• Bermotivasi tinggi untuk
belajar dan berjaya
• Mudah memahami pengajaran
dan pembelajaran
• Menguasai sesuatu kemahiran
dengan mudah dan berkesan
• Sensitif terhadap keadaan
sekeliling dan perasaan orang lain
• Sesuatu tugasan hendak
diselesaikan dengan cepat
• Suka bertanya dan terperinci
dalam sesuatu hal
• Suka membuat kerja sendirian
• Suka membaca
• Berkebolehan tinggi dalam
sains, matematik, dan literature
• Boleh menyelesaikan masalah
dengan cara yang tersendiri
• Boleh menceritakan cerita
imaginasi
• Keyakinan diri yang tinggi
• Kelihatan cergas dan
menjawab dengan cepat dan bertalu-talu
• Boleh berseloroh dengan
matang
• Boleh mengaitkan sesuatu
walaupun idea itu nampak kurang jelas
• Ada kemahuan dan kehendak
untuk berjaya
(Kalau menunjukkan lebih daripada lapan ciri, letakkan murid ini dalam kumpulan pintar cerdas)
LEMBAM/SLOW LEARNER
Definisi
….murid-murid yang gagal menghadapi kerja-kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka.
(Breman 1974)
…..mereka yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, bersikap
negatif terhadap pembelajaran dan mempunyai tingkahhlaku yang menjejaskan pembelajaran serta
kurang sikap keyakinan diri.(PPK 1984)
Skala Weschler – IQ kurang 70
AAMR – IQ 65 hingga 70
Ciri - Ciri Kognitif
(Kalau menunjukkan lebih daripada lapan ciri, letakkan murid ini dalam kumpulan pintar cerdas)
LEMBAM/SLOW LEARNER
Definisi
….murid-murid yang gagal menghadapi kerja-kerja normal sekolah untuk kumpulan sebaya mereka.
(Breman 1974)
…..mereka yang menghadapi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu, bersikap
negatif terhadap pembelajaran dan mempunyai tingkahhlaku yang menjejaskan pembelajaran serta
kurang sikap keyakinan diri.(PPK 1984)
Skala Weschler – IQ kurang 70
AAMR – IQ 65 hingga 70
Ciri - Ciri Kognitif
• Lemah/ tidak memahami konsep
• Lemah dalam penerimaan
konsep baru
• Tumpuan perhatiannya terhad
• Tumpuan mudah terganggu
• Mudah lupa/ ingatan singkat
• Kurang daya cipta/kreatif
• Lemah dalam membuat
hubungkait/penyesuaian
• Lemah dalam kemahiran 3M
Ciri - Ciri Tingkah Laku
Ciri - Ciri Tingkah Laku
• Kurang
pergaulan/bersosialisasi dengan rakan sebaya
• Bersikap tidak/kurang
berminat
• Lambat memberi
respon/tindakbalas
• Gagap, pelat dan sengau
• Mengalami gangguan kesihatan
• Malas untuk datang ke
sekolah
• Kurang perbendaharaan kata-
kesan kurang bercakap
Punca / Sebab
Masalah Biologikal
Punca / Sebab
Masalah Biologikal
• Kecacatan/kekurangan-penglihatan-pendengaran
• Pergerakan motor
• Kecacatan fizikal
Masalah Psikologi
• Kurang kecerdasan
• Ketidakstabilan emosi
• Kurang matang
• Pengaruh Keluarga
• Masalah tingkahlaku
Masalah Persekitaran
Masalah Psikologi
• Kurang kecerdasan
• Ketidakstabilan emosi
• Kurang matang
• Pengaruh Keluarga
• Masalah tingkahlaku
Masalah Persekitaran
• Status ekonomi
• Saiz keluarga
• Pendidikan ibubapa
• Pengalaman bahasa
• Sikap ibubapa terhadap
pendidikan
Sederhana teruk
Sederhana teruk
• Tahap kehilangan dengar 56 – 70 dB
• Memerlukan alat bantu dengar dan latihan pendengaran
• Memerlukan latihan pertuturan dan komunikasi
• Pertuturan murid ini mungkin tidak sempurna kerana
pengalaman pendengaran yang terhad.
Pekak Teruk
Pekak Teruk
• Tahap kehilangan 71-90dB
• Dapat mendengar dengan bantuan alat pendegaran.
• Memerlukan terapi pertuturan Sangat teruk
• Tahap kehilangan 90dB keatas
• Sukar mendengar, tetapi masih ada sisa pendengaran
• Memerlukan alat bantu dengar dan terapi pertuturan.
Tanda-tanda kanak-kanak bermasalah pendengaran.
Tanda-tanda kanak-kanak bermasalah pendengaran.
• Kanak-kanak kurang memberi
perhatian di dalam kelas.
• Kelihatan suka berkhayal
• Butir-butir percakapan yang
tidak jelas dan janggal.
• Kelihatan terkejut jika
didatangi dari belakang.
• Tidak memahami dan mengikut
arahan yang diberi.
• Tidak melibatkan diri dalam
aktiviti yang memerlukan kemahiran bertutur.
• Sering bertanya mengenai
tugasan yang perlu dilakukan.
• Pencapaian delam pelajaran
lemah terutama yang berkaitan dengan bahasa.
Masalah penglihatan
Terdapat 2 kategori utama
Masalah penglihatan
Terdapat 2 kategori utama
• Kebutaan: penglihatan kurang
daripada 3/60, pada mata terbaik.
• Rabun ataupun penglihatan
terhad ( low vision) penglihatan kurang daripada 6/18
sehingga persepsi cahaya pd mata terbaik. Dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria
penglihatan.
Punca:
sehingga persepsi cahaya pd mata terbaik. Dapat melakukan tugas seharian menggunakan deria
penglihatan.
Punca:
• Baka dan keturunan
• Komplikasi semasa hamil dan
semasa lahir
• Rubela
• Sifilis
• Kecederaan
• penyakit
Bantuan Terhadap Kanak- Kanak Ini
Bantuan Terhadap Kanak- Kanak Ini
Peranan Guru
• Mengenal pasti punca masalah
• Menganalisis masalah- membuat ujian diagnostik- mencari kekuatan
dan kelemahan
• Mengenalpasti potensi individu
• Mengatasi masalah dgn menggunakan kaedah dan strategi yang sesuai dan
berkesan
• Menilai pendekatan dan kaedah yang digunakan
• Membuat keputusan- teruskan atau tukar pendekatan
Pengurusan Pendidikan
• Pendidikan terancang- RPI
• Kurikulum fleksibel dan terancang
• Pendekatan pedagogi yang bersesuaian
• Teknik dan strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai
• Modifikasi tingkahlaku
• Latihan kemahiran asas diperkukuhkan (latih tubi secara analisa tugasan)
• Bantuan khidmat sokongan dan kerjasamasa pintar
No comments:
Post a Comment